Sidor

10 november 2010

Skolmaten på min tid - och alternativen

Vad minns ni av era skolmåltider?
Jag minns den långa kön innan man kom fram till bespisningstanterna som slevade upp maten. Minns att man inte fick lämna. Minns att det stod vakter, äldre elever, vid diskinlämningen och kontrollerade att man ätit upp. Att hela lunchrasten kunde gå åt om maten var äcklig, man satt och väntade ut tiden.

Minns lappskojs. Strimlor av salta biten/rimmat kött blandat med potatismos. Serverat med rödbetor.
Minns lunchlåda (det är det namn jag minns, men det går av förklarliga skäl inte att googla på). Korvbitar och stekt lök blandat med potatismos. Serverat med ketchup.

Vet att min bror blev ökänd redan i ettan, när han åt 14 varmkorvar. Då var skolan helt ny, han var första årskullen där.

Har minnen av en ICA intill skolan där vi ibland köpte frallor, grävde ur innehållet och fyllde med salta jordnötter. Är det möjligt? Idag tycker jag att det låter helt förskräckligt!

När jag gick i gymnasiet tog vi ibland tunnelbanan till Lincals konfektyr på lunchrasten, där vi köpte helt nygjorda havrebollar och kokosbollar innan vi smet vidare till segaråttfabriken och köpte en påse färgstarka, färska geléråttor.

Så åt vi detta istället för lunch. Och fick ont i magen. Låg i högar över gymnastiksalens plintar och klarade inte av att delta i lektionen.


Idag finns inte segaråttfabriken kvar, men Lincals gör. En oansenlig dörr på baksidan av en hyresfastighet döljer en värld av kokosklädda godsaker. Man handlar inte ens över disk, utan över snöre. Utrymmet kunden får stå på är inte större än dörrmattan - jag kan ju tänka mig hur det annars skulle se ut när de närbelägna skolornas elever stormar in!

Äldste sonen kände till att det fanns en kokosbollsfabrik, klasskamraterna smiter dit ibland. Nu vet han också var den ligger, för vi var där idag.

Sedan gick jag på Systemet och köpte årgångsglöggen och en rekommenderad vindunk.
Är det detta som kallas en lyckad shoppingdag?

12 kommentarer:

Tove sa...

Underbar nostalgi!! Fast min årskull (66) hade bara vakter i lågstadiet, som tur var! Och jag minns också att vi år efter år tog kål på julstjärnorna genom att vattna dom med mjölk! Mina favoriter blir blodpudding och fiskpinnarna :)
Kiosk hade vi aldrig i närheten så vi kunde inte undgå skolmaten förräns i högstadiet då det gick att köpa juice, äpple eller en typ av slät vetebulle på eftermiddagsrasten.

Birgitta sa...

Det enda jag minns från skolmaten är när jag tvingades äta fiskbullar som var så äckliga, att jag spydde vid bordet, för lämna fick man ju inte göra. Sedan dess äter jag aldrig fiskbullar.
Kram Birgitta

Susjos sa...

Härlig nostalgi! Jag gillade nästan all skolmat,helst fiskpuddingen med skirat smör...och laxpuddingen med skirat smör..mums!!! För att inte tala om den ljuvliga spenatsoppan med kokt ägg till! Slurp!
Minns vaktmästaren som hjälpte oss att skala apelsinerna som vi ibland fick.
Minst gott var potatisbullarna...eller vad de hette,men de gick ner de också!
Ser att du köpt årets glögg,smakade den igår,gillade den mycket!

Razzy sa...

Själv så hatade jag skolmaten :( förutom ugnspannkakan med kräm till... Vi hade en liten delikatesbutik i närheten av gymnasiet, där kunde man köpa en pytteliten bergis som de bredde smör och div pålägg i, kostade 10 kr..

tänkte åka iväg på lunchen idag och köpa årets glögg ♥

Anne-Lie sa...

Vilken nyttig shoppingrunda du varit på!
Kan väl säga att skolmatsrestaurangsmaten numera är helt okey - det är nog snarare miljön som kunde förbättras!

Öbon sa...

Konstigt nog gillade jag lapskojs, åtminstone i låg- och mellanstadiet (den skolan hade eget kök).
Mitt absolut värsta skolmatsminne var den återkommande risgrynsgröten som ALLTID serverades på Lucia. ja, återkommande, för jag tyckte det var precis samma tallrik med samma gamla grötklister som jag fick. Vakter var mattanterna själva och de lassade alltid på mängder med mat.
Varje Lucia-lunch satt jag där och petade i gröten, åt en mandel eller två och fick i nåder gå från bordet när rasten var slut.

Äter jag risgrynsgröt nu? Nej, skulle inte komma på tanken. Men åttaåringen gillar det!

Janicke sa...

Vad jag minns gillade jag all skolmat, inklusive både helstekt lever och levergryta.
Att smita från lunchen och gå ut och handla något fanns inte på kartan. Men så var också detta på dinosaurernas tid ...

Anonym sa...

Haha, mysigt att vi gjorde samma saker, vi måste komma ungefär från samma ställe och kanske skola.

Anonym sa...

Ärtsoppa.
Lapskojs.

*ryser i hela kroppen*

Ska vi kramas i stället?
Jag har blus på mig...:-)

Anonym sa...

Vilken nostalgitripp!
Vi hade en variant på fralla med jordnötter. Urgröpt fralla med nötkräm, uttryckt ur den där lilla vita påsen med grön och brun dekor/text. Finns den kvar?
Jag har liksom du vuxit upp i de västra förorterna och mina sex första år tillbringade jag inte långt från nämnda kokosbollsfabrik. Jag kommer aldrig glömma farbrorn, som sprang för att hinna med tunnelbanan, med en nyinköpt låda kokosbollar i famnen. Tunnelbanedörrarna stängdes med gubben utanför och halva lådan innanför. Det var en snopen och kladdig farbror som stod kvar på perrongen när tunnelbanan åkte iväg.
/Ulla

Bernt von Oben sa...

Jag är uppväxt i Hässelby på 60- och 70-talen. Där köpte vi frallor och småpåsar med jordnötter. Gröpte ur brödet och fyllde med salta nötter. Väldigt vanligt då det var rotmos, fiskbullar eller levergryta i skolmatsalen.

Anni sa...

Precis det jag beskrev Bernt, men idag undrar jag om det överhuvudtaget var gott? Låter så torrt.