Sidor

17 november 2010

Ordlös onsdag - skyltar

20 kommentarer:

Marie sa...

En mkt vacker skylt där bokstäverna verkligen utgör konst.

Camilla (Rantis) sa...

wow, vilken underbar skylt,
gillar färgen och de härligt snirklade bokstäverna!

Happy sa...

Mr Gray hade, vad det verkar, ett avtal med sin uppdragsgivare The council of the city of York som löd: Om jag ska åta mig det här arbetet vill jag att ni sätter upp en plakett till minne av mitt arbete. Den ska vara i ett material som aldrig försvinner. Smart man, den där Gray, nu är han odödlig.

Så häftigt att se och känna historiens vingslag.

Rantamor sa...

Tur att jag fick en översättning av texten ovan. Trodde ett tag att jag blivit ordblind över en natt *skratt*
Men en himla fin skylt.

Ha en bra onsdag.

Elisa Day sa...

Vilken vacker skylt!

Anni sa...

Nej, Rantamor, det är ingen översättning Happy ger.
Edwin Gray var borgmästare i York och donerade 300 m av Yorks stadsmur till staden 1878. Dessa 300 m gränsade till Grays ägor och ger härmed huset Gray det enda privata tillträdet till själva muren. 1889 restaurerades denna sträcka av muren för Grays pengar, vilket skylten tillkännager.

Hela stadsmuren är fylld av små skyltar som berättar vem som donerat pengar till restaureringen, men denna är den absolut vackraste.

Mer om Grays Court kan läsas här:
http://grayscourtyork.com/index.php

Happy sa...

haha - det var en amatörtolkning av det som faktiskt stod på skylten. Vilket får mig att tänka på hur fantasin spinner iväg baserat på mina egna tankar och inte fakta. Vi är alla små tolkar, som tolkar världen varje dag. Och så OLIKA vi ser den, det är riktigt intressant. Tack för den riktiga historien bakom skylten.

Pialotta sa...

Aha.. så var det med den texten.. undrade först;) Annorlunda skylt i högsta grad:) Ha de..

Monica o Jacob sa...

Snygg skylt och ett smart sätt att bli en del av historien;-)

Marie sa...

Ang min skyltbild. Ha, ha nej ingen skällde på mig, men några bakom oss i kön undrade varför man i hela världen tar bild på en skylt ;-) De visste inte att jag pratade svenska så gissa om de blev överraskade när jag vände mig om och pratade med dem ;-)

Pialotta sa...

Nu kan du kolla i kommentarerna hos mig vad de olika skyltarna står för:)

Sandbergs Fotoblogg sa...

Vackert typsnitt på skylten.

Cecilia Artista sa...

Vacker gammal skylt!

Lisa sa...

Så vackra bokstäver det var på skylten!!!

Misswhatsit sa...

En riktigt vacker gammal skýlt. Perfekt till temat.
Ha det gott!

Pysselfarmor sa...

En läcker skylt....snirklig vacker text...men färgen gud så läcker färg!

Ha en skön torsdag.

Mona sa...

Vacker skylt och vackra bokstäver. Dock inte helt lätt att läsa.

Gudrun sa...

Från det ena till det andra. Vilka underbara alster du gör i glas.
Gillar det du visar i höger spalt.
Ha det gott.

Ninne sa...

Vackra saker du visar. så även de sista keramikalstern. Du ser trägen vinner. Du gör ju såå mycket fint i glas det är HÄRLIGT.
Kram Ninne

Kerstin sa...

Vilken vacker skylt, fint åldrad. Det finns otroligt många fina skyltar, det handlar bara om att se dom och inte rusa förbi. Men för oss med kameran om halsen jämt, missas inte mycket. :)