Sidor

15 november 2010

Veckans hus - byggnadsminne

En stor plats i mitt hjärta har detta byggnadsminne.
Här har jag tillbringat flera år; studerande, festande och jobbande.
Många minnen, många tentor, många vänner, mycket dans, mycket sprit, många pojkar och två Quarnevaler.
Ja, min man fanns här han också, framvaskad bland de andra guldkornen...

Men nu handlar det om byggnaderna! (Och bilderna är klickbara...)


Kungliga Tekniska Högskolan, Sveriges äldsta tekniska högskola med anor från 1798, växte ur sina lokaler på Drottninggatan i Stockholm. En arkitekttävling utlystes och arkitekten Erik Lallerstedts vinnande förslag ansågs "synnerligen väl anpassat efter terrängens egendomligheter och byggnadstomtens form". Lallerstedt var känd för sin monumentala tegelarkitektur. KTH:s byggnader vid Valhallavägen byggdes 1914-1917 och räknas som en av hans främsta arkitektoniska insatser, trots att endast den södra delen med Borggården blev förverkligad.


Borggården har många klassiska förebilder och är pärlan i KTH-parken.
Här finns barocka drag i gårdens symmetri,
förtydligad av granitfriser, murar och skulpturellt tuktade växter.
Med hjälp av terrasser, trappor och ramper klarar man av terrängens nivåskillnader.


Framstående konstnärer engagerades för skulpturer och målningar,
har ni möjlighet att gå en konstvisning här, ska ni absolut passa på!


På vardera sidan om grindarna till förgården
vaktar två granitskulpturer av Carl Milles, 
de båda Cerberusgrupperna. Detta är den västra.


 Bågpartiet över stora entrén smyckas av en Millesrelief,
Människans kamp med de fyra elementen,
i glaserat stengods.
(OBS - takryttaren!)


Från Klocktornet, KTH:s högsta punkt, gjordes
Sveriges första TV-sändningar när assistenterna Hans Werthén 
och Björn Nilsson fick besök av en fransk TV-expedition 
och snabbt riggade upp en TV-studio.
Radiotjänst fick hjälpa till med program
(en papegojshow, en hattparad och versläsning)
och Lennart Hyland var programledare.


Klockspelet i brons är gjort av Ivar Johnsson. 
Till vänster om klockan står en ung man, solen, och slår tidens slag.
Till höger en ung kvinna, månen, som med handen skyddar ögonen från solens strålar. 
Klockan stod klar vid högskolans 100-årsjubileum 1927.



Högst upp på taken finns vad man lätt kan tro enbart är en påkostad dekor. Detta är dock en del av det snillrika ventilationssystem med självdrag som byggts in i huskropparna. Friskluft tas in i källaren och går genom särskilda kanaler via klassrum och föreläsningssalar upp till taknock där frånluften släpps ut. Om detta system fortfarande är i bruk efter den omfattande renovering som skett 1993-1996 "för att anpassa byggnaderna till dagens krav", har jag tyvärr ingen kännedom om.


Innanför den lilla träporten huserade Flygsektionen, sedemera Farkostsektionen.
Där studerade många av mina bästaste vänner.
Där har många sena nätter och tidiga morgnar tillbringats.
Ack ja.



Porten in i Klocktornet.


Idag är KTH norra Europas största tekniska högskola
med 9000 elever och 2500 anställda.

Erik Lallerstedts byggnader blev byggnadsminne 1935.

10 kommentarer:

Hedwig sa...

Vilken byggnad, helt otrolig. Spännande, en riktig mastodont. Så många elever, inte undra på att tunnelbanevagnen blev tom när vi passerade där.

Unknown sa...

Morrn.

Fantastisk byggnad, jättefina bilder dessutom.

Svar på din ?, jag minns inte hur mycket jag har skrivit på wikin...

Har varit inne på över 1000 artiklar,
för korr. och tillägg.
Men det mesta på artikel VW och Volkswagen är jag "skyldig" till...

Ha de bra.
Hasse A

Anonym sa...

Tack för fina bilder och en trevlig "lektion"! Måste se huset i verkligheten nå'n gång.

Anonym sa...

Åh vilken intressant samling med foton. I vår börjar jag min utbildning till yogaterapeut på IMY och det ligger inte så långt där ifrån har jag för mig. :)Värtavägen...heter dt så tro? Ha en skön kväll! kram

Anonym sa...

Ta en banan så ska du se att tröjan känns bättre:-)

Mona sa...

Vilken fantastisk byggnad med många fina detaljer. Hoppas det snillrika ventilationssystemet fortfarande är i bruk. Om det fungerar måste det ju vara mycket bättre än de moderna system som finns idag. Tack för fin guidning! Skulle vilja se huset i verkligheten nån gång.

Janicke sa...

Visst är det ett fantastiskt hus, hela miljön runt om är så vilsam. Jag går ofta där och njuter och tittar på detaljer. Kul att få veta om ventilationssystemet. Är det samma arkitekt som har ritat Östra Real, månne? Har nåt liknande på taket, ska titta närmare när jag går förbi nästa gång. Förresten ser jag ju Östra Reals tak från min balkong ...

Anni sa...

Nej Janicke, det var Ragnar Östberg (du vet han med stadshuset ;-))

Pysselfarmor sa...

Tack för dina fina bilder och guideturen....kunskap är alltid roligt att få!

Hos mig är det specialvisning för er i Veckans hus.

Ha en skön helg.

B i r g i t t a sa...

Åh Anni vad roligt att få se denna stolta byggnad!!! Jag har läst på distans vid KTH ha ha - kände mig så stolt så :) Anor minsann!
Ha en skön helg!
kram

http://fotochip.blogspot.com/2010/11/veckans-husbyggnadsminne.html