Sidor

27 november 2010

Veckans hus - gavelfönster

Temat för Veckans hus är alltså ett litet fönster nära taknock, som oftast leder till vinden.
Jag har tittat på varenda hus i Vasastan när jag promenerat där i veckan och kunnat konstatera att stadshus inte så ofta visar några gavlar samt att de flesta vindar som har fönster är inredda till lägenheter.

Så jag tog mig en solig vinterpromenad i mina egna kvarter, det är inte enbart röda stugor här som ni ser!


I arkivet hittar jag ett vackert hus på Kungsholmsgatan, mitt för polishuset. Ingen skillnad på själva fönstren, men de sitter väldigt vackert, eller hur?


I Uppsala finns hotell Hörnan med runt vindsfönster:


Och vid slussarna i Trollhättan finns detta fina gavelfönster med tillhörande hus:


Bland mina bilder från Bryssel finns hur många gavelfönster som helst, 
men dem kan jag ju inte visa igen och igen och igen!

7 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Så härligt att känna igen sig;-))

Elisabeth sa...

Oj, vad många fina gavlar och gavelfönster du fotograferat. Även vad gäller hus, är det mode.

Pysselfarmor sa...

Så fina gavelfönster du har - och många på din promenad såg du.

Nä jag tänkte nu får det vara nog rantat runt för detta...tager vad jag haver.

Ha en skön advent!

Hedwig sa...

Du fick en skön promenad förstår jag, tänk vad jag ställer till med.
Huset på Kungsholmsgatan är verkligen speciellt. Varenda vindskupa är olika utsmyckad, ser inte svenskt ut.
Såg nog din kommentar om VH och julpyntat - vänta till julhelgen.
Tack Anni för dina fantastiska inlägg varje vecka.

Lisbet sa...

Hahaa, tror det är många som skulle vilja ha lite dammsugarhjälp i dessa tider!

Tänk vad bra att ha ett fotograferingsintresse med olika teman emellanåt. Motionen kommer ju på köpet!
Jag borde också börja med ngt tema...

Ha en fin första advent!

kramar

Mona sa...

Det sista huset gillar jag. Mina två första foton är också från Trollhättan, men jag har fotat från andra sidan älven. Det syns att det är samma stil, som på det hus du fotat. Jag ser att du hittat en hel del gavelfönster i dina kvarter. Jag tror också det finns en hel del i villakvarteren nära mig, men jag har inte hunnit ut och fota denna gång. Huset på Kungsholmsgatan är verkligen vackert!

Cari sa...

Imponerad över den ordning du har på dina bilder. Att du har sån koll på vilken gata de är fotograferade på.